Källsortering i skolan och förskolan

Källsortering i skolan

[hscp class=”ingress”]Barn har ett intresse och en nyfikenhet som gör att de vill lära sig att utforska vad som händer om man gör si eller så. Genom att ta vara på barnens entusiasm och skapa en öppen dialog kring miljöfrågor så skapas ett intresse till att göra gott och vi kan då ställa oss frågan tillsammans ”hur kan vi leva mer hållbart”?[/hscp]

Genom att vi pratar med barnen om miljön och hur vi kan påverka genom medvetna val får de kunskap och förstår vikten av bland annat källsortering. När vi pratar om källsortering skapar vi duktiga och engagerade ”miljöhjältar” skola och förskola arbetar aktivt med dessa frågor, därför blir barnen i sin tur duktiga ambassadörer hemma hos sina familjer. 

Det vi kan ge till våra barn är ökad kunskap och ett engagemang för det är vi vuxna som ska lämna över jordklotet till våra barn och barnbarn, och då ska vi vara stolta över att ha förvaltat jordklotet på bästa möjliga sätt.

Vi har besökt Knopvägens förskola som ligger 1mil utanför Linköping. Här har barnen nära till naturen och sjön Roxen. På förskolans framsida finns en flaggstång och i den har en grön flagga hissats upp, vad betyder egentligen den flaggan? 

Grön Flagg-metodiken

Grön Flagg-metodiken grundades år 1996 och har vuxit sig allt större bland skolor och förskolor, idag är det Sveriges största nätverk kring hållbar utveckling. Syftet med Grön Flagg är att ge barn och ungdomar en chans att få vara med att påverka och förändra vårt tankesätt för att vår värld ska bli mer hållbar. Detta görs genom att engagera dem i ett ansvarstagande, handlingsorienterat och roligt lärande. Resan som görs med Grön Flagg ska utmana barnen till att engagera sig i en hållbar utveckling på en nivå där de har möjlighet att göra skillnad och uppnå resultat. På Håll Sverige Rents hemsida kan ni läsa mer: https://skola-kommun.hsr.se/gron-flagg

Grön flagg diagram
Grön flagg

”Vår stävan är att leva i ekologisk, social och ekonomisk balans för att inte äventyra vår egen framtid”

På förskolan är källsortering en naturlig vardagssyssla

Genom att arbeta enligt grön flagg-metodiken har Knopvägens förskola arbetat med en rad olika hållbarhetsfrågor. När vi är där berättar barnen att man inte ska kasta mat och att de använder den gröna påsen för matrester, ”det viktigt att man först tar en liten matportion och sedan tar man en till om maten är god”. Barnen visar också stolt upp sina sorteringsbackar med färggranna dekaler på där de källsorterar. Förskolepedagogerna berättar att de använder sig av seriefiguren Bamse som ett enkelt och roligt inslag för att barnen ska ta till sig källsortering på ett lekfullt sätt. När sorteringsbackarna är fulla så tar pedagogen med sig ett par stycken barn ut på gården och slänger avfallet i de stora kärlen. Vid de stora kärlen finns det pallar så att barnen kan hjälpa till att kasta och även de stora kärlen är uppmärkta med tydliga dekaler. Ibland tittar de på de stora tömningsbilarna som kör iväg med deras avfall och allt detta görs för att barnen ska få en tydlig inblick i hur deras handlingar kan skapa en bättre miljö.  

San Sac knopvägens förskola

Pedagogerna berättar om filmerna som finns på nätet som handlar om återvinning. Filmerna är lärorika och korta och barnen tycker att de är väldigt intressant, dessa filmer finns på FTIs hemsida  https://www.ftiab.se/143.html

Små miljöhjältar

På förskolans promenader går de gärna ner till Roxens strandkant och där står barnen och pekar på Tekniska verken i Linköping som stolt visar upp sig på andra sidan sjön och så säger barnen att ”där borta finns vårt skräp”. 

Det är inte konstigt att vi har dessa små miljöhjältar eftersom källsortering är en naturlig del i deras vardag. Vi människor stora som små måste fortsätta att kämpa för en hållbar miljö och vi vuxna får nog faktiskt kliva ner från våra höga hästar och lyssna på våra experter, barnen. 

Ska ni också börja källsortera i er skola? Här finns produkterna för källsortering inomhus.