Containerguiden-Tre inköpare guidar dig till rätt container

Ulf

Det finns mycket att tänka på och ta hänsyn till för att ditt containerköp ska bli lyckat. Som tur är finns det de som arbetar med detta dagligen och därmed har stor kunskap inom området. Vi har talat med tre erfarna containerinköpare om vad som är viktigt att tänka på.

För att få den container du vill ha och behöver, är bra kommunikation och ordentlig dokumentation A och O. Det är något som alla tre inköpare vi intervjuat är överens om.

– För att jag ska anse att det är en lyckad affär vill jag alltid ha möjligheten att komma i kontakt med min leverantör. Det ska gå att kommunicera ifall det skulle blir några problem eller om något skulle gå fel, säger Ulf Svensson, avdelningschef på Suez Recycling AB.

Andreas Bergsten, produktionsledare på Stena Recycling AB och Joakim Swedberg, inköpsansvarig på Ragnsells AB, instämmer och fortsätter genom att belysa vikten av att hela tiden se till att det är rätt container som beställs och att alltid ha ordentlig dokumentation.

– Det är viktigt att säkerställa i alla led att du köper rätt container för rätt ändamål. Se till att maila över skisser så att båda parter är helt överens om hur containern kommer att se ut i verkligheten, säger Andreas Bergsten.

– Ha en ordentlig specifikation på det som köps och se till att den specifikationen finns med i avtalet med leverantören, säger Joakim Swedberg.

Ta reda på vad du ska fylla containern med och hur den ska hanteras

En av de vanligaste utmaningarna vid containerinköp, enligt inköparna, är att man inte riktigt vet hur containern ska användas. Utan att veta vilken typ av material du ska ha i containern och hur containern ska hanteras och transporteras är det väldigt svårt att köpa rätt.

– En vanlig utmaning vid containerinköp är att veta vilket avfall man ska ha i containern, vilken plåtkvalitet som krävs och hur den ska hanteras vid till exempel lastning och lyft, säger Andreas Bergsten.

Leveranstid – en viktig faktor vid containerinköp

Utöver utmaningen med att få rätt container för ditt ändamål måste du också se till att containern levereras i rätt tid. Att helt plötsligt stå utan container när det verkligen behövs är ett tydligt exempel på vad som kan gå fel, säger Ulf Svensson.

– Vid högkonjunktur går det ut många containrar snabbt under vissa veckor. Hinner man då inte beställa i tid och ifall utlovad leveranstid inte hålls, riskerar man att stå utan containrar.

Snabb leverans är ett viktigt kriterium som alla tre containerinköpare är eniga om. Tillsammans med bra kvalitet och rätt pris är garantin att få containern i rätt tid ett grundkrav.

– För en lyckad affär vill jag ha rätt produkt, i rätt tid, levererad till rätt plats och naturligtvis till rätt pris, säger Joakim Swedberg.

Säker användning – ett måste

Förutom att säkerställa att du får rätt produkt i rätt tid och på rätt plats, måste du också ta hänsyn till hur containern är att arbeta med. Det är alltså en fråga om att containern ska vara säker att arbeta med och därmed bidrar till en god arbetsmiljö.

– När chauffören kommer in och säger att containern fungerar kanon och att det har gått jättebra att lossa och lasta känner jag att jag har gjort en bra affär, säger Andreas Bergsten.
Joakim Swedberg på Ragnsells poängterar också vikten av att containern ska vara säker att jobba med.

– För att jag ska vara nöjd med containern måste den självklart vara säker rent arbetsmiljömässigt.

Arbeta med någon som vet vad du behöver

I slutändan handlar det dock främst om att arbeta med en leverantör som du kan lita på. Alla tre containerinköpare som vi har pratat med är slående eniga om vilket som är det bästa tipset de kan ge andra i branschen. Jobba med en certifierad leverantör som du har god kontakt med och som känner till din verksamhet och dina behov.

 

Läs gärna fler artiklar i containerguiden här!

Behöver du hjälp med ditt containerinköp? Kontakta gärna ILAB Container AB.