Spara upp till en halv miljon kronor med rätt container på vägarna

_O7Y7813-lr

 Med en smartare design och nya materialval har ILAB Container tagit fram ett lastväxlarflak som både är bättre för miljön och som kan spara dig upp till en halv miljon kronor i bränslekostnader. Genom att med uppgraderat stål öka lastkapaciteten med 1680 kg för det totala fordonet med tre container skapas en högre nyttolast och en markant mindre bränsleförbrukning när fordonet är tomt. Den nya optimerade designen med bland annat liggande profiler på sidan gör också att luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen, minskat.

Sedan flera år tillbaka samarbetar ILAB med den svenska ståltillverkaren SSAB, tillsammans tittade de redan i ett tidigt stadie på en långsiktig och miljöfördelaktig lösning på lastväxlarflak. Genom att byta stål från S235 material till Strenx 700MC har plåttjockleken minskat med 1 mm vilket drastiskt har minskat vikten av containern. Du kan läsa mer om jämförelser mellan olika stålkvalitéer här. För att ytterligare förbättra konstruktionen och optimera lastväxlarflaken valde ILAB att byta ut de vertikala förstärkningarna mot horisontella. Det här resulterar i mindre luftmotstånd vid transport, något som minskar bränsleåtgången. Att lastväxlarflaken också blev snyggare är bara ett plus i kanten.

Tre faktorer som skapar en klimatsmart och ekonomisk container

Med hjälp av SSAB har ILAB tagit fram en uträkning som på ett enkelt sätt visar bränsleminskningen och hur snabb återbetalningstiden är på din produkt. Det är tre huvudsakliga faktorer som påverkar hur klimatsmart och ekonomisk din container är:

• Mindre stål
• Lägre vikt
• Högre kapacitet

Tack vare att det uppgraderade konstruktionsstålet har högre hållfasthet kan plåttjockleken minskas. Till följd av att själva containern väger mindre kan den istället lastas tyngre. Till exempel så kan du med ett ekipage på 40 m³ lastväxlarflak lasta ca 2,1 ton mer än du kunde med den gamla ståltypen. Lastkapaciteten kan alltså skilja väldigt mycket trots att volymen är den samma. Därför är det viktigt att tänka ytterligare ett steg i din kravspecifikation vid offentlig upphandling så att du faktiskt får en produkt som är ekonomiskt fördelaktig under dess brukstid och att den även klarar den hantering som efterfrågats. Du kan läsa mer om hur du bygger upp ditt upphandlingsunderlag här.

Spara pengar på bränsle

Då ekipaget inte blir lika tungt för ett tomt fordon så drar inte heller fordonet lika mycket bränsle. Under en hel livscykel kan du spara upp till 30400 liter bränsle tack vare den här typen av konstruktion och design. En besparing som resulterar i nästan en halv miljon kronor/ekipage. Klicka på nedan bild så kan du se uträkningen där ILAB tillsammans med SSAB har tagit fram de besparingar som kan göras för ett helt ekipage med det uppgraderade konstruktionsstålet Strenx 700MC.

Vill du veta mer om skillnader på höghållfaststål och standardstål? Då kan du läsa mer här.