Håll avfallshanteringen på lagret levande – ett ständigt utvecklingsprojekt

proudorwak2

Bara för att din nya avfallslösning är på plats och i bruk är inte arbetet färdigt. Maskinerna bör rengöras regelbundet och även servas minst en gång per år för att säkra upp att de är fortsatt funktionella och säkra. Det är även viktigt att löpande se över verksamheten för att kunna anpassa avfallshanteringen efter eventuella förändringar i avfallsmängd och typ.

Första steget för att optimera avfallshanteringen på ditt lager eller logistikcenter är förstås att planera och rita in en lösning optimerad för just din verksamhet. Mer om det kan du läsa här och här. När sen lösningen är på plats och i bruk är det viktigt att inte luta sig tillbaka och bli hemmablind.

Kenneth Svensson arbetar idag som säljare på ATS-Orwak med ansvar för Småland. Han har dock tidigare erfarenhet som servicetekniker inom bolaget och har därför full koll på hur det löpande arbetet med avfallslösningar ser ut.

Förläng livslängden med regelbunden omvårdnad

Du kan med relativt enkla medel och rutiner själv förlänga livslängden på dina maskiner. Med regelbundet underhåll och lite sunt förnuft kommer du ganska långt.

– Behandla maskinerna som du behandlar din bil. Tvätta och städa och försök att hålla maskinerna hela och rena. Då kommer de att hålla länge, säger Kenneth Svensson.

– För att försäkra sig om att maskinerna är fullt funktionella och säkra att använda är det också viktigt att en eller flera gånger om året göra en större genomgång och se över att allt fungerar som det ska. Som en besiktning egentligen, fortsätter han.

 

Serviceavtal – en god idé

I de allra flesta fall rekommenderar ATS-Orwak sina kunder att teckna ett serviceavtal när de köper nya maskiner och implementerar en ny avfallsslösning. Om kunderna istället väljer att hyra maskinerna måste de teckna ett serviceavtal.

– Med ett serviceavtal med ATS-Orwaks partner Service Link besöker servicetekniker ditt lager eller logistikcenter en eller två gånger per år beroende på vilken typ av maskiner ni har. De går då igenom allt och kollar så att alla maskiner är funktionsdugliga och säkra för lagerpersonalen att använda. Om något skulle gå sönder eller sluta fungera skickas en tekniker från Service Link ut direkt. Med ett serviceavtal behöver du alltså inte fundera så mycket på service och underhåll, det sköts per automatik, säger Kenneth Svensson.

 

Utvärdera och följ upp

Efter att din nya avfallslösning är implementerad och i bruk är det viktigt att du utvärderar, och på sikt följer upp, resultaten av din nya lösning. Med tiden kommer med stor sannolikhet mängden avfall och vilken typ av avfall du hanterar att förändras, då gäller det anpassa avfallslösningen efter det. Något som ATS-Orwaks säljare hjälper till med i största möjliga mån.

– Jag försöker åka förbi kunder för att se hur allting funkar och att de är nöjda. Det optimala för mig är att åka tillbaka till kunden ett par veckor efter att lösningen tagits i bruk, för att tillsammans utvärdera den avfallshantering jag rekommenderat. Sedan åker jag gärna tillbaka efter ett par månader för att se att lösningen fortfarande fungerar eller ifall det är så att de behöver uppgradera, säger Kenneth Svensson.

En optimerad och effektiv avfallshantering är med andra ord ett ständigt pågående projekt. För att spara så mycket tid och därmed kostnader som möjligt rekommenderas därför kontinuerlig översyn och underhåll.